Michael Vansnick
Assertiviteitstraining voor bedrijven
We horen bedrijfsleiders tijdens een personeelscrisis wel eens iets zeggen in de trant van: "Assertieve werknemers? Dat is het laatste dat ik nu kan gebruiken. De troepen kunnen nu beter zwijgen en doorzetten... later zullen we wel investeren in communicatietraining!" Het is een natuurlijk een begrijpelijke redenering maar ze zorgt meestal voor een versterking van hetzelfde.
Sommigen denken bij assertieve medewerkers aan personen die alles op hun eigen manier willen doen en erg overheersend zijn, maar dat is onterecht. We schreven het al in een vorige blog: als iemand assertief is, durft hij inderdaad zijn mening te geven, maar hij houdt daarbij ook rekening met de anderen.
Er is een helder verschil tussen assertief gedrag en agressief gedrag. Een werknemer die assertief is laat zijn kaas niet van het brood eten, maar is daarnaast ook goed in staat om samen te werken en het grote belang te zien. Laat het nu net dat soort mensen zijn die men nodig heeft om een uit crisis te geraken. En al helemaal als je bedrijf te maken heeft met veel stress, een verminderd werkvermogen, of veel burn-out.
Maar waarom is het zo'n gewaardeerde eigenschap en waarom geven managers de voorkeur aan assertieve medewerkers?
Minder stress = minder verzuim
Assertieve werknemers durven aangeven als de werkdruk te hoog is. Het is niet voor niets dat mensen met een burn-out vaak geen 'nee' durven zeggen. Heeft u de kosten al is berekent die een werknemer met een burn-out met zich meebrengt? Je hebt de directe loonkost tijdens de eerste dagen/weken, de kost om hem/haar op te vangen, het indirecte inkomstenverlies, de invloed op de verzekeringspremie, …
Assertieve werknemers durven ook aangeven wanneer de werkdruk te laag is. Jawel, u leest het goed: te laag. Een burn-out is tegenwoordig welgekend maar een bore-out komt minstens even vaak voor. De klachten van een bore-out zijn quasi hetzelfde als een burn-out. Een langdurig gebrek aan uitdaging zorgt op termijn voor evenveel stress. Stel het je voor: elke dag moet je jezelf naar het werk slepen en zit je de uren af te tellen. Je durft niets tegen je baas te zeggen omdat je misschien bang bent dat hij zal besluiten dat je niet meer nodig bent. Of je durft niets te zeggen omdat je bang bent dat je een nieuw takenpakket niet zal aankunnen. Als dat lang genoeg duurt ben je al moe voor je wakker wordt en je 'gouden kooi' laat je niet toe om er uit te stappen.
Doordat assertieve mensen durven praten weet je als leidinggevende waar je staat. Je werkt op de as van preventie waarbij mensen niet van de ene dag op de ander hun ontslag aankondigen en dan pas hun frustraties uiten. Heb je al meegemaakt dat je dacht: "had ik dat wat vroeger geweten, we hadden het kunnen oplossen"? Vermijd hoge opleidings- en vervangingskosten en investeer in het geluk van je werknemers. Je zal beloond worden met meer loyaliteit.
Delegeren werkt.
Als je delegeert naar werknemers die hun mening niet durven uiten, zit je snel in de penarie. Je wordt veroordeeld door een controlerende rol omdat er een onbalans in de relatie zit. De controlerende aanpak zorgt voor nog meer onbalans en op den duur begin je (terecht) te geloven dat je de zaken beter gewoon zelf kan doen. Delegeren naar assertieve werknemers is een wereld van verschil. Ze durven vragen wat ze nodig hebben en ze durven weigeren wat niet kan. Zo weet jij precies hoe het zit en kan je met een gerust hart verder naar je persoonlijke prioriteiten.
Effectiever communiceren.
Een groot deel van het werk in een organisatie draait om teamwork en goed communiceren met leidinggevenden, collega's en medewerkers. Assertieve medewerkers zijn in staat om dit op een constructieve manier te doen en hun boodschap over te brengen zonder de gevoelens van anderen te kwetsen. Het is bovendien een bewezen feit dat medewerkers die assertiever zijn, automatisch worden gezien als eerlijk en integer in vergelijking met medewerkers die dat niet zijn. Zo bestaan er ook minder spanningen op de werkvloer.
Hoeveel kost klanttevredenheid?
Assertieve mensen kunnen effectief communiceren met klanten, luisteren naar hun klachten, passende vragen stellen en problemen oplossen. Wanneer ze een probleem niet kunnen oplossen, kunnen ze zich beleefd en stevig verontschuldigen dat ze niet meer kunnen doen, zonder de ander te kwetsen of het bedrijf een slechte naam te bezorgen.
Het stimuleert creativiteit.
Hoe vaak heb je tijdens een meeting al gedacht, 'dit kan ik beter', terwijl je je mening toch voor jezelf hield? Precies. Hoe zou het zijn om op dergelijke momenten te kunnen spreken op een constructieve manier. Assertieve werknemers ervaren minder remmingen waardoor ze ideeën durven uitspreken. Bovendien zijn ze minder bang om te falen waardoor ze alternatieve paden durven uitproberen.
Herken je jezelf of je bedrijf in deze tekst? Geef jezelf of je medewerkers een cadeau en contacteer ons vrijblijvend.
We bieden individuele-, groeps- en bedrijfsoplossingen aan. Een training is in alle gevallen maatwerk en wordt afgestemd op de realiteit van uw bedrijf.
